Grindalimpa


Fan vad bra jag är, så himla nöjd att jag hittade det här receptet. Ruskigt gott och saftigt bröd som ni bara måste testa! Åt det första gången i somras på båtsemestern när vi var på Grinda, och sen glömde jag bort det litegrann tills nu (Jennifer har satt press på mig att jag måste baka färskt bröd varje helg när vi bor här, annars kastar hon ut oss). Enkelt var det också, bara slafs slafs ihop med allting och skjuts in i ugnen! Toppen!






Ingredienser:

1 liter filmjölk
3 dl mörk sirap
3/4 dl apelsinmarmelad
1/2 dl brödkrydda
13 dl rågsikt
4 dl grahamsmjöl
1 msk salt
1 msk bakpulver
2 msk bikarbonat

Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop alla ingredienser förutom bakpulver och bikarbonat i en stor bunke. Blanda degen slät i ca 5 minuter. Rör i bakpulver och bikarbonat och fortsätt blanda. Häll degen i 2 mjölpudrade brödformar. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 70 minuter. Lägg eventuellt över aluminiumfolie de sista 10 minuterna så att dom inte blir brända. Känn med en sticka att bröden är klara.



Kommentera här: